USA - kupno, rejestracja
i ubezpieczenie samochodu
Znalezienie auta w obcym kraju było nie lada wyzwaniem. Amerykańska motoryzacja różni się znacząco od polskiej. Auta mają silniki z większą pojemnością, wszystko wyższe, szersze, dłuższe i głośniejsze. Przeszukując będąc jeszcze w Polsce strony z ogłoszeniami o sprzedaży samochodów wybraliśmy kilka potencjalnych modeli, który by nas interesowały. Były to między innym: Chevrolet Express, GMC Savanna, GMC Chevy, GMC Vandura, Ford Econoline oraz Ford E-350. W stanie Maryland do którego na początku trafiliśmy wybór nie był duży jednak po tygodniu poszukiwań i 3 obejrzanych wcześniej autach kupiliśmy ten właściwy.
Kupno auta
Auta szukaliśmy za pomocą Marketplace na Facebooku, na stronie craiglist.org, na stronach dealerów samochodowych ( tam zwykle były droższe egzemplarze) oraz na stronach z licytacjami takimi jak IAA.com oraz copart.com. Ostatecznie znaleźliśmy samochód na stronie craiglist.org.
Sytuacja w USA w ostatnim czasie nie jest najlepsza, przez co wybrane przez nas modele samochodów (Ford Econoline, Chevrolet Express lub GMC Savana) mocno podrożały i stały się towarem, który schodził na pniu. Kupno nie było łatwe, wszelkie ogłoszenia, jakie się pojawiały, od razu znikały, więc trzeba było szybko działać, a odległości do pokonania, aby obejrzeć samochód były na prawdę wielkie. Obejrzeliśmy łącznie 4 samochody (4 auto już kupiliśmy), 2 z nich sprzedawali handlarze, którzy kupowali auto i sprzedawali je po wyższej cenie. Kupno takiego auta byłoby ryzykowne, ponieważ aktualni właściciele nie znali historii auta i nie wiadomo, co się z nim działo. Nasze auto kupiliśmy od firmy budującej szafki, która zbankrutowała przez pandemię, a samochód był ostatnią rzeczą, która została z firmy. Co prawda samochód nie był w najlepszym stanie, ale ostatecznie przekonała nas cena. Początkowo samochód został wystawiony za 4500$, a po obejrzeniu samochodu i rozmowie, zapłaciliśmy 2500$.
Specyfikacja auta
W aucie które kupiliśmy było wiele do zrobienia m.in. wymiana przednich amortyzatorów, wymiana opon, wymiana gumowych tulejek przy stabilizatorze, wymiana klocków hamulcowych. Po szybkiej analizie kosztów naprawy usterek zdecydowaliśmy się na ten egzemplarz. Większość z napraw wykonaliśmy w przy domowym garażu wujka Adama, który jak się później okazało pracował kiedyś jako mechanik samochodów ciężarowych. Poniżej kilka danych technicznych auta.

Ford Econoline E-350 Super Duty 2006
Silnik | V-8 5,4 Litra |
Konie mechaniczne | 255 KM |
Moc obr./min | 4500 |
Ładunek | 4165 Funtów / 1888,83 kg |
Typ napędu | RWD |
Długość | 211,9″ / 538,23 cm |
Szerokość nadwozia | 79,3″ / 201,42 cm |
Wysokość | 84,1″ / 213,61 cm |
Waga brutto | 9500 Funtów / 4308,25 kg |
Rejestracja auta
W USA tablice rejestracyjne należą do właściciela, a nie do samochodu, więc gdy auto jest sprzedawane to bez tablic. Ten przepis nieco nam utrudnił transport samochodu, ponieważ po kupnie nie byliśmy w stanie nim nigdzie jechać. Musieliśmy się udać do MVA (Motor Vehicle Administration), gdzie najpierw wyrabia się tablice tymczasowe, a później właściwe. Po pandemii każda osoba musi umówić spotkanie z konkretną sprawą, jaką chce załatwić. Aby uzyskać tablice tymczasowe musieliśmy pokazać akt własności wystawiony przez poprzedniego właściciela na nas, mieć ze sobą dokumenty tożsamości (paszporty) i ubezpieczenie auta. W naszym przypadku dostaliśmy normalne tablice rejestracyjne, tylko dostaliśmy naklejki na tablice ważne przez miesiąc. W tym czasie musieliśmy zrobić inspekcję samochodu w stanie Maryland i jeżeli samochód ją zda, w kiosku w MVA można pobrać nowe naklejki z dłuższą datą.

Ubezpieczenie
W Stanach Zjednoczonych tak jak w Polsce każde auto musi być ubezpieczone. Ubezpieczenia samochodu są drogie w tej części świata, a dla nas, jeszcze bardziej. Przyjeżdżając tutaj nie mamy żadnej historii jako kierowcy, do tego jesteśmy turystami, więc możecie sobie pomyśleć jakie stawki nam zaproponowano, kwoty szły w tysiącach dolarów, a to tylko na pół roku i na jedną osobę. Co ciekawe w jednej z ubezpieczalni powiedziano nam, że kobiety mają tańsze ubezpieczenia, ponieważ jeżdżą ostrożniej i powodują mniej wypadków niż mężczyźni.
Ubezpieczenie zdecydowaliśmy się kupić na nas oboje w firmie GEICO, była to najtańsza ubezpieczalnia. Wzięliśmy ubezpieczenie na pół roku, ponieważ tylko na tyle można wykupić ubezpieczenie, dodatkowo po tym czasie będziemy mieli już jakąś historię i będziemy mogli się starać o tańsze ubezpieczenie. Mówiąc ubezpieczenie mamy na myśli najtańszą opcję jaka jest możliwa.
Dodatkowo gdy już skończymy przygotowywać auto i ruszymy w drogę wykupimy sobie dodatkowe ubezpieczenie CAA/AAA, które oferuje nam 4 darmowe holowania do 200 kilometrów, otwarcie auta gdy zatrzaśniemy kluczyki w środku, dowóz paliwa gdy zabraknie czy wymianę koła i kosztuje zaledwie 149 CAD.

Wydatki
- samochód: 2500$
- ubezpieczenie samochodu na dwie osoby na pół roku: 1600$
- rejestracja auta: 186,50$
- naklejki na tablice rejestracyjne: 270$
- inspekcja Maryland: 120$
Zapraszamy do obejrzenia naszego pierwszego filmu w serwisie YouTube, gdzie opowiadamy o całym procesie jaki przeszliśmy aby kupić, zarejestrować i ubezpieczyć auto.